Los remeros, Manuel Losada (1865-1949) Museo de Bellas Artes de Bilbao |
Hi ha una manca de literatura sobre la tècnica de
remar amb banc
fix. Això és sorprenent perquè hi ha molts exemples per tot el món
de barques de rem que utilitzen el banc fix, incloent-hi traineras
Basques, cogs
de Gal-les, skiffs
angleses, canoes de gel quebequesos, grindabatars
de les
illes de Faroe, currachs
d'Irlanda, surfboats
de les platges d'Austràlia, i llaguts catalans. Hi ha altres
exemples de barques que tenen un abast més internacional com els
longboats
de la competició Atlantic Challenge que deriven de barques del segle
XVIII que eren part dels equipaments dels vaixells de guerra en
aquella època. La majoria d'aquests tipus de vaixells tenen orígens
lligats amb elements específics de clima, geografia, i cultura. Per
exemple, a Quebec l'origen de la canoa de gel és deu a la necessitat
per un mitjà de transport per travessar el riu Sant Llorenç durant
l'hivern que, a causa dels corrents i marees, poques vegades es
congela. El llagut català va néixer de la necessitat de llançar
els vaixells de pesca enfront de les platges al llarg d'una costa amb
molts pocs ports protegits. La caça de balenes al golf de Biscaia és
el base de les traineras
basques. Igual que amb molts aspectes de la vida quotidiana del
passat, des del punt de vista de la documentació, registre i
explicació, del rem tradicional hi ha poca literatura contemporània.
I és una situació que continua en l'actualitat.
En contrast, la literatura sobre la tècnica del rem de banc mòbil
és molt extens. La raó per aquesta disparitat és probablement
perquè ja fa molts anys el rem amb banc mòbil és un esport
olímpic. Curses i regates de rem remunten a l'antiguitat, però no
va ser fins als principis del segle 19 que les carreres de barques es
van convertir en un esport competitiu i organitzat en clubs i
universitats britàniques. Va ser a la dècada de 1870 quan el banc
mòbil es va inventar, en els Estats Units, amb la intenció de
desplegar més de la potència dels músculs de les cames. I molt
aviat aquells clubs I universitats van realitzar el canvi en favor
del banc mòbil. Des dels voltants de 1880 i fins al començament del
segle 20 l'esport de rem amb banc mòbil es va estendre a la majoria
dels països occidentals. Però, el banc mòbil afegeix una
complicació a la palada: com mantenir les mans allunyades dels
genolls. Per descompte, va ser un problema que es va solucionar
ràpidament i elegantment. No obstant això, era necessari impartir i
comunicar aquesta solució per al món del rem més ampli i molt puc
després de la introducció del banc mòbil textos sobre aquesta
tècnica es van publicar. D'altra banda, hi va haver variacions en la
tècnica del banc mòbil i diversos autors volien explicar els seus
enfocaments particulars.
Amb la creixent importància dels esports olímpics, especialment
després de la segona guerra mundial hi va haver un impuls natural
per entendre millor la física de com les barques de banc mòbil
estan propulsades i com fer que vagin més ràpids. Mentre que el rem
de banc mòbil es mantenia com un esport veritablement d'amateurs
l'interès en aquests tipus d'investigació era relativament menor. A
poc a poc, però, a través els anys dels 1950 i 1960 la quantitat
d'investigació científica va augmentar. Se li va donar un gran
impuls per l'alça de la màquina esportiva que va ser l'Alemanya de
l'Est en les dècades dels 1960 i 1970. L'obsessió d'aquest país
amb la proesa esportiva va empènyer la investigació científica en
tots els esports, inclòs el rem, i va impulsar altres països a
emular aquestes investigacions. Evidentment, tots aquests factors
implica que més i més llibres, papers científics i fullets sobre
la tècnica del banc mòbil es publicaven duran tot el segle 20.
Una trainera de una postal vella |
Mentrestant el rem tradicional es va quedar en això, tradicional,
amb alguns aficionats per aquí i per allà que van continuar remant
les seves barques particulars afora de la llum. Hi va haver poca
investigació científica sobre el rem de banc fix, de fet, una
situació que continua fins avui dia. Però no vol dir que el rem
tradicional no ha aprofitat dels avanços en el rem de banc mòbil,
ho va fer. Això és especialment cert en l'assumpte de materials com
fibra de vidre, fibra de carboni i altres materials sintètics usats
en la fabricació de rems i barques.
Per descompte no hi ha cap raó perquè els mètodes moderns
d'entrenament desenvolupats pel rem de banc mòbil no es poden usar o
adaptar pel rem de banc fix. Qualsevol entrenador que entrena una
tripulació de llagut o trainera no pot deixar de beneficiar-se d'un
examen dels mètodes utilitzats pels equips de banc mòbil. Però, és
important tenir en compte les diferenciés entre els dos tipus de
rem. El rem de banc fix es realitza normalment en alta mar or grans
llacs i rius on les condicions són molts diferents de les de rem de
banc mòbil que es limiten en aigües tranquil·les i protegides. És
amb aquests antecedents en ment que aquesta nota sobre la tècnica
del rem de banc fix es presenta.
Fins i tot després del canvi a banc mòbil molts clubs de rem en la
Gran Bretanya que és centraven exclusivament en competició van
continuar ensenyant els fonaments en barques de banc fix. Alguns
entrenadors eren de l'opinió que aprendre de remar bé en barques de
banc fix pudia ser d'utilitat pels novells abans d'avençar al banc
mòbil. Molts clubs tenien unes barques de banc fix que es deien
«tubs», o «banyares» en anglès, per ensenyar els fonaments.
Aquestes barques van desaparèixer dels clubs per l'època de la
primera guerra mundial i mai van ser molts utilitzats en altres
països. Aquest interès en el banc fix com un pas per perfeccionar
la tècnica del banc mòbil és obvi en el llibre de R.C. Lehmann que
es titula Rowing i publicat en 1898. El llibre és un text de
la tècnica del banc mòbil però Lehmann fa alguns comentaris del
banc fix que val la pena llegir i estudiar.
Un imatge presa del llibre Rowing de R.C. Lehmann publicat en 1898. |
Tenint en compte aquesta manca de literatura sobre la tècnica del
banc fix, podia ser útil oferir alguns comentaris sobre aquesta
tema. Permeti'm dir que aquestes són opinions personals basades en
les meves experiències de rem en la canoa de gel, el llagut català
i bots de rem per iots. Puc contrastar la meva experiència de banc
fix amb tres dècades de rem amb banc mòbil. Hi pot haver alguns que
qüestionen, i potser no estan d'acord amb les meves opinions, però
estic obert a discutir qualsevol suggeriment o correcció dels que
llegeixen aquest assaig.
La palada del banc fix
Per la convivència de discussió la palada es divideix generalment
en dues fases, la recuperació i la passada, i les dues fases són
marcades per les entrades i sortides de la pala dins i afora de
l'aigua. Per descompte, en realitat cada palada és part d'un cicle
continu i sense parades que no té ni principi ni fi. És durant la
fase de la passada, amb la pala del rem submergit i amb l'aplicació
de la força de l'atleta, que la barca és impulsada cap endavant.
Duran la recuperació, amb els rems fora de l'aigua, els vogadors
poden recuperar una mica mentre que es preparen per a la pròxima
fase d'empenta. La palada sembla ser una seqüencia d'accions bastant
simples o senzilles. De fet, mirant de prop, impulsar una barca amb
l'ús de rems és un exercici molt complex. El vogador ha de
realitzar una sèrie d'accions específiques en els moments
apropiats, que sa de mantenir una palada després de l'altre. Per
descompte, cada vogador ha d'estar en perfecta sincronització amb la
resta de la tripulació, mentre que el seu cos està sota un alt
nivell d'estres fisiològic.
Si la barca, la tripulació, inclòs el timoner, i els rems es
consideren com un sol sistema que requereix una intricada sèrie
d'accions dutes a terme en moments precisos per moure el conjunt,
llavors un s'adona com complex és moure un vaixell a través
l'aigua. A causa d'aquesta complexitat, és essencial que tots els
membres de la tripulació treballen en perfecta sincronització, ja
que qualsevol petita desviació per ningú impedirà el moviment de
la barca. Mentrestant, és especialment important que les entrades i
sortides dels rems siguin alhora, també és important que els cossos
de la tripulació estiguin en ritme—que tinguin «swing» per
dir-ho en anglès. És clar que en realitat no és tan senzill. Una
barca en el mar obert ha de patir els capritxos del vent i les
onades, i el seu moviment estarà impedit i sacsejat. En aquestes
condicions hi haurà palades perdudes, mistos i enganxós, però una
bona tripulació pot fer front amb aquestes condicions mitjançant
l'adaptació i compensació. Aquesta capacitat d'adaptació prové
només de la formació i entrenament constant de la tripulació.
Abans d'examinar la palada hi ha alguns punts per tenir en compte. El
vogador, o la vogadora, ha d'estar assegut còmodament en la vora de
popa del banc amb els peus a l'ample d'espatlles, i les puntes dels
peus que empenyien contra la fusta de la pedalina. Els peus han
d'estar més baixos que el banc amb la part superior dels dits dels
peus que no superin el punt més baix del banc. El vogador ha
d'empènyer amb els coixinets dels peus de la mateixa manera que un
ciclista empeny el pedal utilitzant només la part davantera del peu.
Si el vogador empeny amb els arcs dels peus, a més de ser incòmode
i ineficaç, els dits dels peus poden interferir amb el mànec del
rem especialment en condicions d'aigües turbulentes. L'esforç s'ha
d'aplicar igual pels dos peus. Els posicionaments del banc i la
pedalina s'han d'ajustar de manera que els genolls estan una mica
doblegats en el moment de l'entrada de la pala a l'aigua—quan el
vogador estar a punt de treure la pala fora de l'aigua els genolls
estan gairebé rectes. La posició del banc i la pedalina en relació
amb l'escalemera s'han d'ajustar de manera que els genolls del
vogador estan en línia amb l'escalemera. Això es tracta d'un
ajustament que necessita l'ull de l'entrenador i s'ha de fer amb
consideració de tots els vogadors de la barca.
El mànec del rem se sosté amb els dits i no amb els palmells de les
mans. Els dits estan col·locats lliurement a la part superior del
mànec, mentre que els polzes estan en la part inferior. Es manté
les mans amb una separació d'una mà. El dit petit de la mà més
lluny de l'escalemera ha de coincidir amb la punta extrema del mànec,
o bé és perdre palanquejament. Amb les mans massa separades el
centre d'esforç s'allunya de l'extrem del mànec, amb el resultat
que es perdre palanquejament. Durant la fase de palanca els canells
es mantenen pla—l'avantbraç i la part posterior de la mà fan una
línia recta. Això és molt important perquè, si els canells es
dobleguen, la tendència és per agafar el rem amb massa força, el
que pot causar que els avantbraços es paralitzen. Les mans, o més
exactament els dits, actuen per transmetre al rem l'energia generada
per l'esquena, les espatlles, i els braços, i la flexió dels
canells significa que els avantbraços estan molt estressats.
A més dels aspectes tècnics del rem, en tant del banc fix com el
banc mòbil, és un esport de resistència i força. No totes les
tripulacions estan interessades competir en regates, moltes
simplement ramen pel plaer d'estar en i gaudir del mar. No obstant
això, tenir un nivell bàsic de condicionament incloent resistència
i força augmenta el gaudiment de l'esport. Simplement sortir i remar
augmentarà els nivells de condicionament, però si un equip vol
competir i guanyar regates, pot ser necessari fer formació
complementaria, com córrer, aixecar pesos, entrena en l'ergo-metre,
etc. Cada equip amb l'ajuda del seu entrenador ha d'avaluar els seus
objectius i trobar la resposta a la pregunta bàsica: Que són els
nostres objectius? Si es tracta de remar simplement per plaer dos o
tres cops per setmana no és probable que l'entrenament addicional és
necessari i fins i tot desitjable. No obstant això, si un equip té
l'objectiu de competir i guanyar regates específiques llavors un
rigorós programa d'entrenament pot ser necessari. En qualsevol cas,
sigui quina sigui els objectius d'una tripulació o el seu nivell de
condició física, s'ha d'esforçar per desenvolupar i mantenir una
bona tècnica.
Un vaixell de les Illes Faroe |
L'entrada
Una entrada, o atac, decisiva i rapida és un dels elements més
importants de la tècnica del rem però també és un dels aspectes
més difícils aconseguir. Aquesta dificultat es deu a la
relativament inestable posició del vogador en el moment de
l'entrada—amb el cos doblegat des de la cintura i amb els braços
estesos cap a la popa. És molt més fàcil aconseguir una entrada
rapida mentre es rema amb el cos més vertical en el moment de
l'entrada—una mitja palada. Durant la recuperació, amb els braços
estesos, el cos del vogador es balanceja cap a la popa i quan les
mans arriben per sobre als turmells—més lluny és ineficaç, i
innecessàriament esgota la part inferior de l'esquena—la pala
entra l'aigua ràpidament i netament. Això es fa simplement elevant
els braços i les mans, amb els braços pivotant des de les
espatlles.
L'entrada és de vital importància, ja que és la transició entre
les fases de recuperació i passada—els cossos de la tripulació
fan un canvi de direcció de popa a proa. Aquest canvi de direcció
ha de coincidir de forma instantània amb l'entrada o en cas contrari
la barca s'aturà. Amb una entrada ràpida la pala entra l'aigua
sense esquitxades cap a la proa i sense frenar la barca. Una entrada
ràpida no implica una entrada forta i dura que dóna la barca un
sotrac. És més eficaç si s'aconsegueix amb una acceleració
gradual de la pala durant tota la passada. Les entrades rapides s'han
de mantenir en tots moments, fins i tot quan ramen lleugerament.
Només la pala del rem s'ha de submergir. Remar massa profund amb la
pala és ineficaç, pot causar que el rem s'enganxi i que s'alin tiri
la barca. D'altra banda si només una part de la pala és submergit,
el rem pot fer un misto.
La passada
Amb la immersió de la pala s'inicia la fase de la passada. Amb el
rem de banc fix els muscles de l'esquena són els que proporcionen la
major part de la potència duran la passada. Això implica la
necessitat que els muscles de l'esquena i els abdominals siguin
forts—el més fort millor. El cos es balanceja a través d'un arc
que va des de la inclinació endavant (cap a la popa), a la posició
vertical i acabant amb una inclinació enrere, és a dir cap a la
proa. Amb el banc fix la inclinació enrere és bastant exagerat en
comparació amb el banc mòbil, encara més raó per tenir els
muscles de l'esquena i abdominals forts. Des de l'entrada el braç
més lluny de l'escalemera es manté recte i l'altre una mica
doblegat, i es queden així fins que el cos arriba a la posició
vertical. És només llavors que els braços realment comencen entrar
en joc i contribueixen potencià a la passada. Els braços i
l'esquena acaben el mateix temps, les mans i el mànec del rem donant
els abdominals un bon cop. Doblegar els braços a l'entrada o abans
que el cos arribi a la posició vertical resulta amb una feble i
ineficaç passada. Tot i que estem parlant del rem de banc fix las
cames contribueixen a la passada. En el moment de l'entrada les cames
estan doblegades una mica però amb el cos balancejant cap a la proa
las cames es posen rectes i afegeixin la seva força a la passada.
La força generada i que s'aplica durant la passada pot variar d'una
tripulació a un altre. És possible emprar una entrada molt forta, o
exercir més poder a la part mitjana de la passada, o emfatitzar el
poder just abans de l'extracció. Això és una qüestió de
variacions en la tècnica. Però, jo no recomanaria una tècnica que
fa èmfasi amb una entrada forta per dues raons. Primer, una entrada
forta carrega el baix de l'esquena, sobretot tenien en compte que les
embarcacions de banc fix poden pesar molt. Alguns llaguts arriben a
pesar fins a 300 kilograms. En segon lloc, una entrada forta resulta
en un moviment vertical que impedeix el moviment cap endavant de
l'embarcació. És més eficaç que després d'una entrada rapida i
suava s'accelera la pala dins l'aigua, i que és emfatitzi el mitjà
o final de la palada. Qualsevol que sigui la tècnica escollida la
pala s'accelerà fins al moment d'extracció, or sortida.
L'acceleració de la pala just abans de la sortida es duu a terme
mitjançant l'ús dels braços tirant el mànec cap als abdominals.
És molt important mantenir l'acceleració de la pala per facilitar
l'extracció. És molt important aquest punt.
La sortida
Quan les mans arriben al cos del vogador es deixen caure ràpidament
a la falda i s'empanen fora del cos. Igual com l'entrada, la sortida
és ha de fer el més netament possible. El secret per on sortida
neta, que la pala no s'enganxi, és l'acceleració dins l'aigua.
Mentre que la pala és accelera hi haurà una massa d'aigua
turbulenta darrere la pala que facilitar la seva extracció.
Un aspecte de la palada que varia entre les diverses barques que
utilitzen el banc fix és la qüestió de repaleig del rem. En alguns
vaixells els rems es repalegen però en altres no. En general
repalejar el rem dependre de la mena d'escalemera. La majoria de les
embarcacions de banc fix no tenen escalemeres que es poden tancar. No
hi ha dubte, ser capaç de repalejar la pala és avantatjós quan es
rema contra el vent però també en condicions turbulentes.
Normalment l'escalem és una simple estaca i el rem si agafa amb un
estrop o volandera. També l'escalem pot constar d'una osca a la
borda de la barca. En qualsevol cas, l'acció de repalejar coincideix
amb la caiguda de les mans en el moment d'extracció de la pala, i es
porta a terme girant el canell més a prop de l'escalem.
La recuperació
Una vegada que la pala està fora de l'aigua les mans s'aparten
ràpidament del cos. A mesura que els braços s'estenen i les mans
estan per sobre els genolls, el cos es balanceja cap endavant
pivotant des dels malucs. Movent les mans ràpidament i que s'aparten
del cos facilita la balancejada i ajuda aconseguidor el que en angles
es diu el «swing». Un bon swing és una sensació que només
s'aconseguirà quan els cossos de tot l'equip es mouen en uníson cap
a la popa. Quan es fa correctament la barca sembla més lleugera, com
si té una vida pròpia. El swing és un element difícil
aconseguir i només ve amb pràctica i l'atenció a la tècnica. No
obstant això, aquesta balancejada ha de ser controlada, el vogador
no es pot tirar cap a la popa, ha de ser un moviment fet amb control
i deliberació. Fins i tot quan es remi en un ritme elevat.
La recuperació és el moment quan que el vogador pot descansar i
prendre forces pel següent esforç. Durant aquest temps, els muscles
s'han de relaxar-se, l'agafada del mànec ha de ser ferm però no
tens, el cap aguantat sense tensió amb els muscles del coll. La
rapidesa de la recuperació marca la freqüència de les palades, el
ritme. La velocitat del cos cap a la popa determina el ritme, mes que
l'esforç de la pala dins l'aigua. Qualsevol que sigui el ritme les
mans s'han d'apartar del cos el més ràpid possible. En deixar el
vaixell ratxa de la seva pròpia inèrcia, sobretot si hi ha un vent
de popa, els temps de la recuperació es pot allargar (és a dir,
baixar el nombre de palades), una situació que permet el vogador
aplicar encara més força durant la passada.
Sincronització
Pot ser redundant reafirmar de nou, però la sincronització, o
l'uníson, de la tripulació és d'importància critica. Tota la
tripulació ha de fer cada moviment a l'uníson: les entrades
sincronitzades, les sortides en concert, balanceja junts, fer la
recuperació en uníson, i l'aplicació dels esforços a l'aigua de
cada vogador han de coincidir. Per descompte, en barques en què els
seients són de costat a costat, com en els llaguts, traineras i
whale boats, els dos vogadors que fan de marques tenen de remar en
sincronització. En aquestes barques la resta de la tripulació ha de
seguir les marques i ningú altre. En el cas de barques on els
seients són un darrere l'altre, com els canots de gel i els batels,
tothom segueix el que fa de marca.
Finalment...
No fa cap mal subratllar una vegada més que les entrades i sortides
ben fetes són d'importància crucial. Aquest aspecte de la tècnica
de vegades es denomina «bladework» en anglès, o «treball de
pala». Per alguns entrenadors del banc mòbil és el seu objectiu
principal quan es tracta de la tècnica. El seu raonament és que si
el bladework és ben fet, la resta caurà en el seu lloc: és
a dir, els moviments del cos del vogador s'adaptaran el bon treball
de la pala. Si bé aquest enfocament fa que tingui algun sentit, una
bona tècnica és més probable, al meu entendre, i que s'aconseguirà
més aviat i amb menys problemes, si l'entrenador treballa tant amb
els cossos com amb el bladework simultàniament. En una
avaluació la tècnica d'una tripulació les entrades solen ser
l'element que primer crida l'atenció de l'observador ben informat,
sobretot quan la barca es veu de llarga distància. En el moment quan
una tripulació, que té bona tècnica, arriba a la posició de
l'entrada, les pales desapareixen en un cop d'ull. Una tripulació
que ha dominat les entrades rapides i les sortides netes probablement
té un alt nivell de tècnica, qualsevol sigui el seu nivell de
condició física. Una tripulació que porta entrades lentes on les
pales es detenen en l'aire abans d'entrada a l'aigua està
desaccelerant el lliscament de l'embarcació, i per tant serà més
lenta pel seu esforç. Una tripulació que té bona tècnica pot
entrenar i competir físicament en un nivell més alt, perquè la
bona tècnica facilita l'aplicació d'esforç. Remar en una barca on
la capacitat tècnica és alta és un plaer. Remar en una barca on la
tècnica és descuidant serà tediós i és desmotivant per tots
involucrats.
The Fog Warning (L'advertència de boira), Winslow Homer (1836-1910) Museum of Fine Arts, Boston |
2 comments:
pgslot เว็บตรง ทุกเกมส์รวมอยู่ในสล็อตเว็บไซต์แห่งนี้แล้วทุกเกมส์ แม้ท่านกำลังหาเกมส์สล็อตแตกง่ายที่สุด หรือบ่อยมากที่สุด เล่นสล็อต PG ทุกแพลตฟอร์มได้ฟรี ไม่เสียค่าบริการ
ทดลองสล็อต pg เล่นฟรีทุกค่าย PG SLOT รองรับเล่นผ่านมือถือทุกระบบ ไม่ว่าจะเป็น IOS และก็ Android ผู้ใช้สามารถเล่นได้ในทุกเกมแบบไม่ต้องสมัครก่อนใครที่เว็บ PG-SLOT.GAME
Post a Comment